اقدام پژوهی در آموزش وپرورش

پزوهشی -آموزش وپرورش

اقدام پژوهی در آموزش وپرورش

پزوهشی -آموزش وپرورش

چگونه به بیان موضوع بپردازیم

چگونه بیان موضوع کنیم؟

یکی از مشکلاتی که اغلب همکاران محترم  هنگام انجام یک طرح پژوهشی با آن مواجه می شوند این است که چگونه یک بیان مسئله خوب بنویسند. چگونه اثبات کنند که موضوعشان قابل تحقیق است و ضرورت دارد که این تحقیق انجام شود. اولین چیزی که باید ذکر کنم این است نوشتن یک بیان مسوله خوب چند پیش نیاز می خواهد. اول اینکه یک سوال در ذهن محقق باشد. این سوال ممکن است از تجارب محقق فرد بر آمده باشد و یا از بیرون (توسط یک فرد یا موسسه) برای وی ایجاد شده باشد. در گام بعدی محقق باید پیرامون مبانی نظری مسئله ای که ذهنش را مشغول کرده تحقیق کند. به عبارتی محقق باید بر مبانی نظری مسئله خود تسلط کافی داشته باشد. اول از همه محقق باید از خود بپرسد این مسئله در چه زمینه ای قرار می گیرد و چه کسانی در این زمینه نظریه پردازی کرده اند؟. پس از مطالعه مبانی نظری مسئله بسیاری از سوالاتی که ذهن محقق را مشغول کرده در همین مرحله پاسخ داده می شوند و نیاز است که سوال تحقیق مورد باز بینی قرار بگیرد ادامه مطلب ...

درانجام یک پروژه تحقیقاتی از کجا شروه کنیم

 

برای شروع یک پروژه تحقیقاتی باید در ابتدا موضوع کار خود را انتخاب کنیم. 

معیارهای انتخاب یک موضوع تحقیقاتی چیست؟

1-   موضوع باید مناسبت داشته باشد:

یعنی جزء اولویتهای بهداشتی و درمانی منطقه بوده و هرچه رنج موجودات مبتلا و عوارض اقتصادی و بهداشتی بالاتر باشد موضوع در اولویت بالاتری قرار می‌گیرد مثلاً کیست هیداتیک که انتشارش وسیع بوده و تعداد زیادی از موجودات و انسانها به آن مبتلا هستند و در سال خسارات اقتصادی را وارد کرده و روش درمانی برای فرد مبتلا، جراحی است که هزینه بسیار بالایی دارد.

2- اجتناب از دوباره‌کاری در موضوع طرح:

برای اینکه بدانیم موضوع مورد تحقیق ما تکراری است یا خیر و آیا ارزش تحقیق ادامه مطلب ...

قدم به قدم تا انجام یک پروژه تحقیقاتی

تحقیق (پژوهش) به چه معنی است؟

از نظر لغوی، تحقیق «یعنی رسیدگی کردن و به کنه مطلبی  پی بردن» (دلاور 1368) البته آنچه امروز تحقیق یا پژوهش نامیده می شود "کوشش منظمی است که به منظور پاسخ گویی به یک یا چند سوال" (همان منبع)انجام می شود.

متغیرها

متغیر به ویژگی یا صفت یا عاملی گفته می شود که بین افراد جامعه مشترک است.هر شی دارای ویژگی هایی از نظر وزن ، حجم، طول ، عرض، ارتفاع، رنگ،مقاومت، زیبایی ومانند آن است و هر موجود  زنده می تواند این ویژگی ها را داشته باشد.معمولا در تحقیق شناخت متغیرها، اندازه گیری آنها و بررسی نحوه آثار و روابط آنهابا یکدیگر مورد نظر است، مثلا در علوم انسانی و اجتماعی تعدادی از صفات وویژگیهای جامعه مورد مطالعه که به عنوان متغیر تلقی می شود بدین شرح است:

-        ویژگی های بدنی

ادامه مطلب ...

برگزاری کارگاه بررسی ونظارت بر طرح هیا اقدام پژوهی

به اطلاع همکاران محترم  فرهنگی شرکت کننده در پانزدهمین طرح معلم پژوهنده می رساند کارگاه آموزشی با هدف ارزیابی وبررسی ونظارت بر اقدم پژوهی در اردیبهشت ماه ۹۲ برگزار می گردد. علاقمندان می توانند دراین کارگاه حضور یابند .تاریخ دقیق ومکان ان متعاقبا به اطلاع خواهد رسید .

آمادگی های لازم قبل از اقدام به پژوهش

مقدمه

 عوامل بسیار زیادی در جریان آموزش و یادگیری تآثیر دارد که طی روش های تحقیق مرسوم دانشگاهی قادر به کنترل آنها نیستند. هدف از پژوهش در تعلیم و تربیت فقط کسب دانش محض نیست،بلکه دانشی است که در عمل بتوان از آن استفاده کرد و در بهسازی محیط آموزشی مفید باشد .چنین هدفی را پژوهش های تربیتی دانشگاهی و مرسوم نتوانسته اند حاصل کنند .این پژوهش ها اطلاعات خوبی در اختیار گذاشته اند که می تواند الهام بخش معلمان باشد اما اکثر آنها قابل استفاده مستقیم توسط معلمان در کلاس های درس و محیط مدارس نبوده اند ،کلاس های درس دارای پویایی ویژه خود هستند و برای بهسازی امر آموزش و پرورش و اثر بخش کردن آن ،لازم است از روش های گوناگون پژوهش ،به ویژه پژوهش های مبتنی برعمل (اقدام پژوهی )بهره جست این روش ها را باید جست و تدوین کرد و در اختیار معلمان قرار داد . این مقاله با این رویکرد تهیه شده است .

● مهارت ها و آمادگی های لازم پیش از اقدام به پژوهش

ادامه مطلب ...