اقدام پژوهی در آموزش وپرورش

پزوهشی -آموزش وپرورش

اقدام پژوهی در آموزش وپرورش

پزوهشی -آموزش وپرورش

برنامه معلم پژوهنده

وزارت آموزش و پرورش

 

 

 

 پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Text Box: شیوه نامه اجرای پانزدهمین برنامه معلم پژوهنده

 (سال تحصیلی 91-1390)

 

 

 

 

 

 

 

 

 


                                                                دبیرخانه مرکزی برنامه معلم پژوهنده

 

   

 

 

 

 

 

 


 

مقدمه:

    درنظام تعلیم وتربیت کشور ما چندی است که نقش و اهمیت پژوهش بیش از گذشته مورد توجه جدی قرار گرفته است و در سند ملی تحول بنیادین که در هفته های اخیر تصویب و ابلاغ گردید به صراحت بر ضرورت برنامه‌ریزی و اقدام بر اساس پژوهش تاکید شده است. در این راستا پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به عنوان اصلی ترین نهاد متولی امر پژوهش در نظام تعلیم وتربیت رسمی کشور نقش فعال و ویژه‌ای را در توسعه فعالیت‌های پژوهشی و گسترش فرهنگ پژوهش در بین خانواده گسترده فرهنگی و به ویژه معلمان بر عهده دارد.

      برنامه معلم پژوهنده از جمله دستاوردهای نوپا و مهمی بوده است که همواره از سوی سیاستگذاران تعلیم و تربیت، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، شورای تحقیقات استان ها، مدیران و معلمان مورد توجه و حمایت عملی قرار گرفته است. روند صعودی مشارکت معلمان در این برنامه و شرکت گسترده آنها در دوره‌های اقدام‌پژوهی و به تبع آن افزایش کیفیت طرح ها و اقبال روزافزون به اهمیت تفکر و عمل مبتنی برپژوهش در مجموعه آموزش و پرورش گواه این مدعاست . بر اساس جایگاه موثر این برنامه و اثربخشی پژوهش در برنامه‌ریزی‌های آموزشی، ارتقای کیفیت نظام آموزش و پرورش ، تقویت بنیان های فکری،اجرایی وساختاری معلمان ومجهز نمودن آنها به بینش علمی، تولید دانش  و همچنین بهره‌گیری از تجارب واندیشه‌های آنان در جهت بهبود وضعیت کلاس درس و سایر بخش ها ، اجرای مطلوب این فعالیت پژوهشی بیش از پیش اهمیت می یابد.

    اجرای برنامه «معلم پژوهنده»  به معلمان کمک می‌کند تا آنان از طریق بهره گیری از شیوه‌های پژوهشی، نسبت به شناخت مسائل و ابداع روش های نوین و موثر درجهت آموزش و یادگیری در کلاس درس ، دقت و حساسیت بیشتری از خود نشان داده ، شرایط موجود را بهتر تحلیل نموده  و در عرصه‌های گوناگون و مرتبط با آموزش و پرورش با پشتوانه علمی اظهار نظر و عمل نمایند.بر این اساس و با توجه وظایف محوله، بدینوسیله «شیوه نامه اجرای پانزدهمین برنامه معلم پژوهنده» بمنظوراجرای دقیق و هماهنگ و مشارکت فعال معاونت‌ها وسازمان های حوزه ستادی،شورای تحقیقات ادارات کل آموزش و پرورش استان ها ، کمیته‌های پژوهشی ادارت آموزش و پرورش مناطق ،شهرستان ها و گروه‌های آموزشی سراسر کشور به شرح زیر ابلاغ می‌گردد.

 

اهداف:

1-  گسترش فرهنگ پژوهش در میان معلمان و همکاران آموزش و پرورش

2-  فراهم کردن زمینه شکوفایی استعدادهای بالقوه و خلاقیت های معلمان در رفع نیازها و حل مسایل آموزشی و پرورشی

3-  فراهم ساختن زمینه‌ ارتقاء دانش ، مهارت و امکان باز آموزی  معلمان و سایر همکاران  آموزش و پرورش از طریق درگیر نمودن آنان با «پژوهش در عمل»

4-  آزاد سازی فرآیند تولید دانش از قید و بند روش ها و تدابیر خشک و انعطاف نا پذیر

5-  مستندسازی تجربه‌های مفید معلمان برای استفاده دست اندرکاران آموزش و پرورش

6-  مشارکت فعال در امر تغییر و باز سازی مداوم نظام آموزش و پرورش

7-  ارتباط دادن میان تئوری هاو رفتارهای تربیتی و نتایج آنها

8-  توسعه همکاری میان فراگیران در بهبود جریان یاددهی و یادگیری

 

زمینه‌‌های اقدام پژوهی:

هدف اساسی اقدام پژوهی (برنامة ‌معلم پژوهنده) ،بررسی، شناسایی، تبیین و حل مسأله و مشکل محیط کار و فعالیت‌ است (کلاس درس، مدرسه، و ادارات آموزش و پرورش) . از نتایج اقدام‌پژوهی برای حل مسائل خاص در موقعیت‌های معین استفاده می‌شود. در اقدام پژوهی، معلم پژوهنده، پژوهش خود را شخصاً به مرحلة اجرا ‌آورده و از نتایج آن در بهبود شرایط کاری خود بهره می‌برد. معلمان و فرهنگیان علاقه‌مند می‌توانند با بهره‌گیری از این روش به پژوهش بپردازند. برخی از مهمترین زمینه‌های اقدام پژوهی در برنامه پانزدهم به شرح زیر می باشد:

-مسائل مربوط به فرایند یاددهی یادگیری (روشهای تدریس ،‌ سنجش واندازه گیری، فناوری اطلاعات ، خلاقیت ، گروه بندی و ...

-    مسائل مربوط به فرایند شناسایی ،اصلاح و بهبود مشکلات عاطفی و رفتاری دانش آموزان

-    موضوعات مربوط به با نشاط سازی مدارس و کلاس های درس ، تحقق مدرسه زندگی

-    موضوعات مربوط به مدیریت مدارس (بررسی مسائل و راه حل ها ) مواردی از قبیل: ارتقاء مشارکت اولیا دانش آموزان در اداره امور مدرسه ، بهبود فرایندهای مدیریت مدرسه ،ارزشیابی عملکرد دبیران ، روش های بهبود نظارت بر فعالیت های آنان ، ارتقاء جو مدرسه

-    موضوعات مربوط به بهبود فرآیندهای مدیریتی در ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها وادارات مناطق(مواردی نظیر بهبود فرآیند بهره وری ،بهبود فرآیند تصمیم گیری ، بهبود فرایند برنامه ریزی ،‌نظارت بر عملکردها ، مدیریت مشارکتی ، ارزشیابی عملکرد ، فرهنگ و جو سازمانی ،‌تکریم ارباب رجوع،  مدیریت زمان ، کارآفرینی ، راههای افزایش انگیزه همکاران

-    سایر موضوعات انتخاب شده به ابتکار  و انتخاب معلمان وفرهنگیان

 

تشکیلات اجرایی :

1-    دبیرخانه مرکزی برنامه معلم پژوهنده (مستقردر پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش):

  این دبیرخانه مسئولیت برنامه‌ریزی،سیاستگذاری، نظارت وکنترل اجرای برنامه در وزارت آموزش و     

    پرورش در سطح کشور رابه عهده داشته و اهم وظایف آن به شرح ذیل می‌باشد:

-       تهیه و تدوین شیوه‌نامه برنامه معلم پژوهنده

-       ابلاغ شیوه نامه به ادارات کل آموزش و پرورش کشور واطلاع رسانی مناسب به شورای تحقیقات استان‌ها

-       نظارت بر اجرای بهینه شیوه نامه توسط ادارات کل آموزش و پرورش

-       دریافت گزارش‌ها وارزیابی از فعالیت های استان‌ها طبق مفاد شیوه نامه

-       تهیه و تنظیم بانک اطلاعاتی معلمان پژوهنده در سطح کشور

-       پی گیری تشویق و قدردانی از معلمان پژوهنده برتر در سطح کشور

-       مستندسازی گزارش های برتر کشور در قالب تک نگاشت

-       تشکیل نشست‌ها و جلسات در مواقع مقتضی

 

2-    دبیرخانه معلم پژوهنده در استان :

این دبیرخانه مسوولیت مدیریت ، نظارت و ارزشیابی از اجرای پانزدهمین برنامه معلم پژوهنده در استان را بر عهده  دارد .

2-1 اعضای دبیرخانه[1]:

2-1-1- مدیر کل اداره (رییس)

2-1-2- معاون پژوهشی(قائم مقام)

      2-1-3- یکی از معاونان /   پرورشی و تربیت بدنی/  توسعه مدیریت وپشتیبانی/ آموزش ابتدایی/ آموزش متوسطه  به انتخاب مدیرکل اداره

      2-1-4- مدیر گروه تحقیق (دبیر )

2-1-5- اعضای کمیسیون تخصصی شورای تحقیقات استان ،اساتید و ارزیابان اقدام پژوهی استان

تبصره (1):در استان هایی که تعدد کمیسیون تخصصی وجود دارد به پیشنهاد رییس گروه تحقیقات و تأیید مدیر کل اداره ،از بین اعضای کمیسیون های مذکور (حداکثر 5 نفر) انتخاب خواهند شد.

2-1-6- کارشناسان مسئول گروهای متوسطه و عمومی

2-1-7-سرگروه پژوهش دوره متوسطه یا یکی از رابطان تحقیقاتی

2-1-8 -کارشناس تحقیقات استان

2-1-9- نماینده مدرسان اقدام پژوهی یا یکی از برگزیدگان اقدام پژوهی در سطح کشور یا استان در سال‌های قبل به پیشنهاد دبیرکمیته و تصویب معاون پژوهشی

تبصره (2 ): برای اعضای دبیرخانه توسط مدیرکل به مدت یکسال ابلاغ صادر می شود.

2-2 شرح وظایف دبیرخانه معلم پژوهنده استان :

2-2-1- تشکیل جلسات در مواقع مقتضی به تشخیص دبیر و تایید رییس دبیرخانه

2-2-2-ابلاغ شیوه نامه اجرای پانزدهمین برنامه معلم پژوهنده و اطلاع رسانی مناسب به مناطق آموزشی

2-2-3- نظارت بر اجرای بهینه شیوه نامه توسط ادارات مناطق

2-2-4- انجام اقدامات مقتضی به تشخیص دبیرخانه مرکزی معلم پژوهنده برای هماهنگی در اجرای برنامه (از جمله برگزاری نشست‌ها )

2-2-5- گردآوری گزارش‌ها از ادارات مناطق و ارزشیابی از آنها طبق شیوه‌نامه

2-2-6- ارسال گزارش‌های نهایی منتخب به همراه تصویر هر دو نمون برگ تکمیل شدة ارزشیابی استانی مربوط به هر گزارش به دبیرخانه مرکزی

2-2-7- تشویق و قدردانی از معلمان پژوهنده برتر استان از طریق همایش های استانی و دیگر روشهای مناسب.

2-2-8- پیش بینی و اجرای دوره‌های توجیهی آموزش اقدام پژوهی

توضیح:

همکاران حوزة ستادی وزارت می‌توانند از طریق کمیتة پژوهشی گزارش اقدام پژوهی خود را پس از ارزشیابی توسط دو نفر از اعضای کمیته به دبیرخانه مرکزی ارسال نمایند.

3 -  تشکیل دبیرخانه معلم پژوهنده در ناحیه /شهرستان/ منطقه :

3-1 اعضای دبیرخانه :

3-1-1- مدیر / رئیس  اداره (رییس)

3-1-2- معاون آموزشی(ابتدایی و متوسطه )

3-1-3- رابط تحقیقات (دبیر)

3-1-4- کارشناسان مسئوول آموزش دبستانی ،راهنمایی تحصیلی و متوسطه نظری ،فنی و حرفه ای و کارو دانش  

3-1-5-  کارشناس گروههای آموزشی دوره‌های تحصیلی

 3-1-6-یک نفرازافراد متخصص باداشتن مدرک تحصیلی فوق لیسانس یا بالاترکه درامراقدام پژوهی دارای تخصص و تجربه باشد به انتخاب مدیر اداره

3-1-7- یکی از مدرسان اقدام پژوهی یا معلم پژوهنده برگزیده کشوری یا استانی

تبصره (3):برای اعضای دبیرخانه از طرف مدیر اداره به مدت یک سال ابلاغ صادر می شود.

3-2 - شرح وظایف دبیرخانه معلم پژوهنده / شهرستان / ناحیه / منطقه :

3-2-1- تشکیل جلسات در مواقع مقتضی به تشخیص دبیر و تایید رییس دبیرخانه

3-2-2-تصمیم‌گیری در مورد چگونگی اجرای مناسب پانزدهمین برنامة معلم پژوهنده 

3-2-2- ابلاغ شیوه نامه اجرای پا نزدهمین برنامه معلم پژوهنده و اطلاع رسانی مناسب

3-2-3- نظارت بر اجرای بهینه شیوه‌نامه و گردآوری نمون برگ مشخصات شرکت کنندگان در برنامه 

3-2-4- انجام اقدامات مقتضی حسب اعلام دبیرخانه استانی برای اطلاع رسانی و هماهنگی در اجرای برنامه (از جمله  تشکیل نشست‌ها )

3-2-5- برگزاری کارگاه‌ها و دوره های آموزشی و نشست‌های توجیهی در زمینه برنامه معلم پژوهنده

3-2-6- گردآوری گزارش از واحدهای آموزشی واداری[2] وارزشیابی از آنها طبق شیوه نامه

3-2-7- ارسال گزارش های نهایی منتخب به همراه نتایج ارزشیابی به دبیرخانه استان

 3-2-8- قدردانی از معلمان پژوهنده برتر توسط مدیر شهرستان / ناحیه/منطقه

4 - وظایف مدیر مدرسه:

4-1-دریافت شیوه نامه اجرای پانزدهمین برنامه معلم پژوهنده واطلاع رسانی آن به کارکنان آموزشی و اداری مدرسه

4-2- طرح موضوع در شورای معلمان در اسرع وقت و تبادل نظر پیرامون چگونگی اجرای بهینه شیوه نامه

4-3- ارسال نمون برگ های ثبت مشخصات شرکت کنندگان (تکمیل شده توسط همکاران داوطلب) به دبیرخانه معلم پژوهنده منطقه

4-4- همکاری و نظارت بر اجرای طرح های معلم پژوهنده در دست اجرا در مدرسه

4-5-پیش بینی جلسات درشورای معلمان جهت استماع گزارش اجرای طرح های معلمان  پژوهنده در دست اجرا در مدرسه و بحث و تبادل نظر پیرامون آن

4-6- برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های علمی در زمینه اقدام پژوهی (در صورت ضرورت و امکان ) تحت نظارت دبیرخانه معلم پژوهنده منطقه

4-7- گردآوری گزارش طرح های معلم پژوهنده و ارسال به دبیرخانه معلم پژوهنده منطقه طبق برنامه تعیین شده

       4- 8- تکمیل نمون برگ تاییدیه پروژه اقدام پژوهی هر یک از معلمان واحد اموزشی ذیربط.

   5- وظایف معلم پژوهنده:

5-1- مطالعه شیوه نامه و شرکت در جلسه شورای معلمان در ارتباط با چگونگی اجرای پانزدهمین دوره برنامه معلم پژوهنده

5-2- تکمیل نمون برگ مشخصات شرکت کنندگان در پانزدهمین برنامه معلم پژوهنده

5-3- اجرای طرح به صورت فردی یا گروهی

  تبصره:  اجرای گروهی می‌تواند به تناسب موضوع ترجیحا شامل معلمان هم پایه، هم رشته، معلمان یک مدرسه و ... باشد

5-4- همکاری با مدیریت مدرسه جهت نظارت مدیر مدرسه یا معاون آموزشی و ارائه گزارش درشورای معلمان به اقتضای شرایط و مراحل اجرای طرح

5-5- تهیه گزارش نهایی اجرای طرح و ارائه آن به مدیر مدرسه و کسب تاییدیه از مدیر طبق برنامه تعیین شده

              معلمان محترم پژوهنده لازم است به نکات زیر توجه نمایند:

- طرح مورد نظر در سال تحصیلی 91-90 و با تأیید واحد آموزشی یا اداری مربوطه اجرا شده باشد

- از ارسال گزارش طرح هایی که در سالهای قبل اجراء شده خودداری گردد

- هر فرد فقط یک گزارش به دبیرخانه معلم پژوهنده تحویل نماید

- با توجه به عدم عودت طرح های ارسالی پیشنهاد می‌شود که معلمان پژوهنده نسخه‌ای از آن را نزد خود نگهداری نمایند

- از ارسال گزارش‌های توضیحی وکتابخانه ای درقالب طرح تحقیق به عنوان اقدام‌پژوهی خودداری شود

- ارسال گزارش از طریق اداره آموزش و پرورش مربوطه صورت گیرد

- مشخصات کامل مجری و طرح در صفحه اول گزارش درج شود

- گزارش‌ها  حتی الامکان در 20 صفحه A4 با خط خوانا یا تایپ شده تنظیم و ارائه شود.

-ضروری است که طرح روی جلد گزارش طبق نمون برگ شماره 4 توسط معلم پژوهنده تنظیم گردد

 

6- فرایند ارزشیابی گزارش های معلمان پژوهنده :

6-1- ارزشیابی از گزارش های اقدام پژوهی طبق کاربرگ دبیرخانه مرکزی وزارت متبوع صورت می گیرد.

6-2- لازم است تا رشته تحصیلی ارزشیابان حتی المقدور با موضوع اقدام پژوهی هم سنخ باشد.درضمن ارزشیابان نباید دراجرای گزارش هابه عنوان ناظر،مجری،همکار و ... دخیل باشند.

6-3- هر گزارش توسط حداقل دو و حداکثر سه نفر ارزشیابی می شود.

6-4- اگر اختلاف بین نمره ارزیابی دو داور، کمتر از  25درصد نمره کل بود، میانگین دو نمره، نمره نهایی خواهد بود و کار ارزیابی پایان یافته تلقی می شود. اگر بین دو نمره ارزیابی، بیش از 25 درصد کل نمره اختلاف وجود داشت، گزارش به داور سوم جهت ارزیابی ارجاع می شود و میانگین دو نمره ارزیابی که به هم نزدیک ترند نمره نهایی خواهد بود.

6-5- گزارش‌هایی که بیش از 75 درصد  نمره ارزشیابی را کسب کنند ، گزارش برتر منطقه تلقی شده و طبق شیوه نامه جهت معرفی به استان ارسال می گردند.

6-6- استان بر اساس شیوه نامه و نمون برگ ارزیابی ضمیمه ، گزارش های اقدام پژوهی دریافت شده از سطح ادارات آموزش و پرورش مناطق / شهرستان‌ها که واجد حداقل 75 درصد امتیاز شده‌اند را دوباره ارزیابی خواهد نمود.در سطح استان نیز برای ارزشیابی هر گزارش اقدام پژوهی، مطابق مفاد بند های فوق الذکر عمل می‌شود.   

6-7- گزارش هایی که بیش از 75 درصد نمره ارزشیابی را کسب کرده باشند، گزارش برجسته استانی تلقی شده و استان می‌تواند نسبت به تقدیر از  صاحبان آثار اقدام کند.

6-8- استان از بین آثار ارسالی، گزارش‌های برتر1*  را ( بر اساس حداکثر تعداد پیش بینی شده در بخشنامه) به رای کمیته داوران استان انتخاب و به دبیرخانه مرکزی معرفی خواهد نمود مشروط بر اینکه آن گزارش ها دست کم 75 درصد از کل نمره ارزیابی را کسب کرده باشند (به گزارشهای ارسال شده از سوی استان که ملاک 75 درصد نمره را کسب نکرده باشند، ترتیب اثر داده نمی‌شود). 

6-9- دبیرخانه مرکزی تمامی گزارش های واصله از استان ها را در کمیته‌های تخصصی حتی المقدور ( بر اساس رشته تحصیلی و موضوع گزارش اقدام پژوهی)بررسی و ارزیابی نموده و درصورت لزوم(به تشخیص هیئت داوران) از نویسنده/گان گزارش اقدام پژوهی خواسته می‌شود تا گزارش خودرا به طور شفاهی درحضورداوران ارائه کند.

6-10-لازم است گزارش های اقدام پژوهی منتخب استان که به دبیرخانه مرکزی ارسال می‌شوند به صورت تایپ شده و به ضمیمه مستندات مربوطه باشد.

6-11- گزارش اقدام پژوهی می‌تواند بصورت فردی و گروهی انجام شود مشروط بر اینکه مؤلف اول یا مجری اصلی مشخص وذکر گردد.

6-12- شرکت معلمان پژوهندة برتر کشوری و استانی دوره‌های گذشته، به شرطی که گزارش اقدام پژوهی ایشان تکراری نباشد ، بلامانع است.

تبصره :همکارانی که در دوازدهمین ، سیزدهمین وچهاردهمین برنامه برگزیده استانی شده اند،چنانچه در پانزدهمین برنامه شرکت کنند لازم است که نمره ارزشیابی آنان نسبت به دو دوره قبل 20 درصد بیشتر باشد تا بتوانند بعنوان منتخب استانی حائز رتبه گردند . قابل ذکر است که موارد فوق در مرحله کشوری اعمال می گردد.           

 

 

7- زمانبندی اجرای برنامه:

7-1- معلمان پژوهنده و سایر همکاران فرهنگی علاقمند، گزارش‌های اقدام پژوهی خود را از طریق مدیران محترم مدارس و واحدهای آموزشی، به دبیرخانه معلم پژوهنده ادارات آموزش و پرورش منطقه / شهرستان ارسال نمایند.

7-2- گزارش‌های واصله به ادارات مناطق/ شهرستان‌ها، بررسی و ارزیابی شده، نتایج و نفرات برتر به استان معرفی شوند. .

7-3- گزارش‌های اقدام پژوهی واصله به دبیرخانه معلم پژوهنده استان، طبق فرآیند ارزشیابی، بررسی شده و نتایج تا پانزدهم مهر 1391 به دبیرخانه مرکزی معرفی شوند.

7-4- دبیرخانه مرکزی تا اواخرآبان1391 نسبت به ارزیابی گزارش‌های واصله و معرفی آثار برتر اقدام خواهد کرد.

7-5- به گزارش‌های دریافتی خارج از زمانبندی فوق، ترتیب اثر داده نخواهد شد.

7-6- نفرات برتر کشوری در هفته پژوهش سال 1391 ، طی مراسمی مورد تقدیر مقام وزارت قرار گرفته و آثار برتر در مراسم هفته پژوهش ارائه خواهد شد.

 8-هزینه اجرای برنامه:

  تمامی هزینه‌های ناشی از اجرای برنامه معلم پژوهنده در سطح استان و منطقه، با تصویب شورای تحقیقات استان و از محل بودجه اداره کل آموزش و پرورش، تأمین و  پرداخت می‌شود.

 

 

 

 

 

 


                اداره کل آموزش و پرورش استان .................

 

                  منطقه آموزش و پرورش .......................

 

 

                                      تأییدیه اقدام پژوهی

 

بدینوسیله تائید می شود سرکار خانم/ جناب آقای ........................................................

 

 در طول سال تحصیلی 91-90 اقدام پژوهی خود را با عنوان..........................................................................................................

 

در ………………............................... اجرا نموده اند.

 

 

                                                                                                    نام و نام خانوادگی مدیر واحد آموزشی

 

                                                                                                                         امضاء و مهر

 

                                                                                                                               تاریخ


(نمون برگ شماره 1)

 

اداره کل آموزش و پرورش استان:                       نام منطقه آموزشی:                 نام واحد آموزشی/اداری:

 

عنوان اقدام پژوهی:..............................................................................................................................................

 

موضوع پژوهش به چه دوره تحصیلی مربوط می شود؟ابتدایی     راهنمایی      متوسطه     تربیت معلم      اداری      سایر 
















 


موضوع پژوهش به چه پایه تحصیلی مربوط می شود؟اول       دوم        سوم        چهارم        پنجم    

 

نام و نام خانوادگی همکار/ان اقدام پژوهی :

مشخصات مولف اول/مجری اصلی














 


نام و نام خانوادگی:                        جنسیت:  زن      مرد       سال تولد:               شماره پرسنلی:

 

آخرین مدرک تحصیلی:                      رشته تحصیلی:                              دانشگاه محل اخذ مدرک تحصیلی:

 

سابقه خدمت در آموزش و پرورش(به سال):            سمت فعلی:                  سابقه خدمت در سمت فعلی:     



 


در چه دوره تحصیلی تدریس می کنید؟ابتدایی     راهنمایی     متوسطه     تربیت معلم       سایر





















 


درچه پایه تحصیلی تدریس می کنید؟اول       دوم        سوم        چهارم        پنجم    

نشانی کامل:                                                                                                            شماره تلفن تماس:

                 

امضای مولف اول:                                                             مهر وامضای رییس واحد آموزشی،اداری:

تاریخ تکمیل و امضا‌ء:

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

نمره ارزیابی اول                   در مقیاس حداکثر                           نام ارزیاب اول      

        

نمره ارزیابی دوم                   در مقیاس حداکثر                           نام ارزیاب دوم                      تایید رابط پژوهشی منطقه

 

نمره ارزیابی سوم                  در مقیاس حداکثر                       نام ارزیاب سوم

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

نمره ارزیابی اول                   در مقیاس حداکثر                         نام ارزیاب اول              

 

نمره ارزیابی دوم                   در مقیاس حداکثر                        نام ارزیاب دوم                        تایید مدیر گروه تحقیقات استان

 

نمره ارزیابی سوم                  در مقیاس حداکثر                       نام ارزیاب سوم

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

نمره ارزیابی اول                   در مقیاس حداکثر                       نام ارزیاب اول                      

 

نمره ارزیابی دوم                   در مقیاس حداکثر                        نام ارزیاب دوم                         تایید دبیرخانه مرکزی معلم پژوهنده

 

نمره ارزیابی سوم                  در مقیاس حداکثر                       نام ارزیاب سوم

       

            

نمون برگ  شماره (2) 

 تعداد کل گزارش های اقدام پژوهی پانزدهمین برنامه معلم پژوهنده در سال تحصیلی 91- 90 در استان ................

تعداد گزارش ها اقدام پژوهی

(به تفکیک جنسیت)

تعداد گزارش های اقدام پژوهی

(به تفکیک فردی و گروهی)

               تعداد گزارش های اقدام پژوهی

               (به تفکیک دوره های تحصیلی)

 

      تعداد

  گزارش های

     مراکز

 تربیت معلم

 

تعداد

گزارش های

همکاران شاغل در ادارات

سایر

موارد

(تعداد)

جمع

کل

زن

مرد

  جمع    

   کل

فردی

گروهی

 جمع

 

ابتدایی

راهنمایی

متوسطه

جمع

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

         نمون برگ  شماره (3) 

 تعداد گزارش های اقدام پژوهی برتر استان .................................( ارسال شده به دبیرخانه مرکزی معلم پژوهنده )

تعداد گزارش ها اقدام پژوهی

(به تفکیک جنسیت)

تعداد گزارش های اقدام پژوهی

(به تفکیک فردی و گروهی)

               تعداد گزارش های اقدام پژوهی

               (به تفکیک دوره های تحصیلی)

 

      تعداد

  گزارش های

     مراکز

 تربیت معلم

 

تعداد

گزارش های

همکاران شاغل در ادارات

سایر

موارد

(تعداد)

جمع

کل

زن

مرد

  جمع    

   کل

فردی

گروهی

 جمع

 

ابتدایی

راهنمایی

متوسطه

جمع

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

__________________________________

*این دو نمون برگ  ، منحصراً توسط مدیر  گروه تحقیقات اداره کل آموزش و پرورش استان تکمیل و ارسال شود.

نام و نام خانوادگی مدیر گروه تحقیقات اداره کل  آموزش و پرورش استان:

امضا و تاریخ تکمیل:


باسمه تعالی

جمهوری اسلامی ایران

اداره کل  آموزش و پرورش استان.........

 

اداره آموزش و پرورش منطقه / شهرستان.........

نمون برگ شماره 4



Text Box: عنوان اقدام پژوهی :
 

 

 

 

 


نام و نام خانوادگی مولف اول/مجری اصلی :

 

نام و نام خانوادگی سایر همکاران اقدام پژوهی:

 

پست سازمانی :

 

رشته تحصیلی :

 

آخرین مدرک تحصیلی :

 

دوره تحصیلی :‌

 

سمت فعلی :

 

شماره پرسنلی :

 


وزارت آموزش و پرورش                      

                                                                                                                                                                                                                                                          پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش                                                                                                                  

نمون برگ ارزشیابی گزارش‌ اقدام پژوهی

 

    کد گزارش اقدام پژوهی :                     استان:                           نام و نام خانوادگی:      

   

                                                  معاونت:

 

جنبه ارزشیابی

ردیف

ملاک

گزینه‌ها

ضریب

امتیاز

خیلی زیاد

      5       

زیاد

4

متوسط

3

کم

2

خیلی کم 1

عنوان اقدام پژوهی

1

از طریق اقدام پژوهی قابل مطالعه و بررسی است

 

 

 

 

 

2

 

2

روشن و قابل فهم است

 

 

 

 

 

1

 

3

موضوع با مسائل حرفه‌ای اقدام پژوه مرتبط است

 

 

 

 

 

2

 

توصیف و تشخیص  مساله اقدام پژوهی

4

مساله براساس مستدات وشواهدکافی بیان شده است

 

 

 

 

 

3

 

5

اهداف به وضوح بیان شده است

 

 

 

 

 

2

 

گردآوری ، تحلیل داده‌ها و اطلاعات

6

ازروش‌های معتبر برای گردآوری داده‌ها استفاده شده است

 

 

 

 

 

2

 

7

از منابع پژوهشی مرتبط استفاده شده است

 

 

 

 

 

3

 

8

عوامل موثردر ایجاد مسأله به درستی شناسایی شده است  

 

 

 

 

 

2

 

9

جمع آوری داده‌ها و نتیجه گیری اطلاعات از چارچوب منطقی برخوردار است

 

 

 

 

 

2

 

راه حل های

پیشنهادی

10

راه حل های پیشنهادی با موضوع و اهداف اقدام پژوهی تناسب دارند

 

 

 

 

 

3

 

11

از مشارکت و نقادی همکاران استفاده شده است

 

 

 

 

 

1

 

12

راه حل های پیشنهادی مبتنی بر اطلاعات و مطالعات کافی هستند

 

 

 

 

 

2

 

13

راه حل های پیشنهادی بدیع و مبتکرانه است  

 

 

 

 

 

2

 

اجرا

14

فرایند اجرا  با ذکر جزئیات به روشنی بیان شده است

 

 

 

 

 

2

 

15

اجرای راه حل  با نظارت کافی همراه بوده است

 

 

 

 

 

2

 


 

جنبه ارزشیابی

ردیف

ملاک

گزینه‌ها

ضریب

امتیاز

خیلی زیاد

      5       

زیاد

4

متوسط

3

کم

2

خیلی کم 1

نتایج

16

تغییرات مورد نظر در فرایند اجرا مشخص شده است

 

 

 

 

 

2

 

17

مدارک برای تایید روش و نتایج ،کافی و معتبر است 

 

 

 

 

 

2

 

گزارش

اقدام پژوهی

 

18

تنظیم گزارش از شیوه درست (فصل بندی ارجاعات و منابع) برخوردار است 

 

 

 

 

 

1

 

19

آئین نگارش رعایت شده وعاری از اشتباه تایپی است 

 

 

 

 

 

1

 

20

می تواند به عنوان سند مفید آموزشی و پرورشی، مورد استفاده معلمان یا سایر کارکنان آموزش و پرورش قرار گیرد

 

 

 

 

 

3

 

 

 

اینجانب ................................... گزارش نهایی اقدام پژوهی با عنوان .................................................................................................... را با دقت  مطالعه و ارزشیابی نمودم. طرح مذکور از مجموع ...................... سوال، جمعاً ............................. امتیاز کسب کرده است.

                                                                          امضاء: 

تاریخ تکمیل:

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 ارزشیاب محترم: لطفاً توصیه‌های عملی خود را جهت بازخورد به مجری ودر نتیجه بهبود کیفیت گزارش،مرقوم فرمایید:

 

                                                                                                                   با تشکر

دبیرخانه مرکزی معلم پژوهنده



  - [1] عناوین پست ها و سمت ها ی  مورد  اشاره به زمان تدوین شیوه نامه مرتبط بوده و در صورت  تغییردر ساختار و تشکیلات ،عناوین جدید می‌توانند جایگزین موارد قبلی شود.

[2]  در دوایر اداری حوزه ادارات کل و مناطق آموزشی، اطلاع رسانی، ثبت مشخصات شرکت کنندگان، نظارت بر اجرای طرحها و گردآوری گزارش های نهایی توسط دبیرخانه معلم پژوهنده استان یا منطقه صورت می‌گیرد

* [3] دبیرخانه معلم پژوهنده استان همه تلاش خود را معطوف نماید تا حتی الامکان توزیع گزارش های اقدام پژوهی برتر در  دوره‌های تحصیلی و دروس مختلف باشد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد